Wat vinden patiënten

Wim Hommersom

‘Als ik naar een gewone opticien was gegaan, was ik nu misschien aan één oog blind geweest’

Preventief oogonderzoek voorkomt netvliesloslating
‘Als ik voor mijn nieuwe bril naar een gewone opticien was gegaan, was ik nu misschien aan één oog blind of slechtziend geweest.’ Aan het woord is Wim, 65 jaar en nog steeds werkzaam als buschauffeur. Onlangs ging hij langs bij Oogkliniek BOKI voor een nieuwe bril omdat het zicht van zijn linkeroog achteruit was gegaan. Een dag later werd hij behandeld voor een winkelhaakje in het netvlies van zijn rechteroog.

Toevallig ontdekt
‘Behalve dat het zicht aan mijn linkeroog achteruit was gegaan, had ik geen klachten. Ik zag geen flitsen, ik zag niet wazig. Maar omdat Oogkliniek BOKI altijd een oogonderzoek doet om gezondheidsrisico’s uit te sluiten, kwamen we er toevallig achter dat er in het netvlies van mijn rechteroog een winkelhaakje zat.’ Het was al laat in de middag toen Wim na de afspraak bij BOKI naar huis ging. Maar om blindheid of slechtziend aan zijn rechteroog als gevolg van netvliesloslating te voorkomen, moest het winkelhaakje zo snel mogelijk worden behandeld.

De volgende ochtend behandeld
‘De volgende ochtend om 9 uur werd ik op mijn werk gebeld. Of ik direct naar de oogkliniek in Rotterdam kon komen voor een behandeling van het netvlies. Het kostte even tijd om een vervanger te regelen, maar daarna ben ik direct gegaan. Na onderzoek hebben ze een laserbehandeling aan het netvlies uitgevoerd. Daarna ben ik nog driemaal terug geweest voor controle.’

Ontzettend blij
‘Alles is nu opgelost. Het netvlies is in orde en ik zie weer als vanouds dankzij een nieuwe bril. Oogkliniek BOKI in Echteld is een aanwinst voor onze regio. Er zijn maar weinig oogklinieken in Nederland die de apparatuur in huis hebben waar BOKI over beschikt. Ik ben ontzettend blij met hoe het gelopen is.’

Teus van Noort

Teus van Noort (45): ‘Na 7 dagen was ik van die gemene hoofdpijn af’

‘Alsof er een satéprikker midden in mijn hoofd zat. Zo erg was de hoofdpijn’, vertelt Teus van Noort van Autobedrijf T. van Noort uit Lienden. ‘Dus deed ik wat het meest voor de hand lag, ik belde de huisarts. Maar na drie tot vier maanden met scans, neurologisch onderzoek en heel veel medicijnen, was ik nog steeds niet van die gemene, stekende hoofdpijn af.’

‘Ik besloot geen pil meer aan te raken en een afspraak te maken bij oogkliniek BOKI. Na een uitgebreid oogonderzoek dat ruim een uur duurde, zei de optometrist van BOKI: “Ik ga voor jou een brilglas maken dat je van je hoofdpijn af helpt.” De bril was zeker niet goedkoop, maar hij beloofde me dat als de hoofdpijn niet binnen tien dagen over zou zijn, ik m’n geld terug kreeg. Ik geloofde er natuurlijk niets van, maar wilde het wel proberen. Na zeven dagen was de pijn helemaal weg. Ik heb nooit een bril nodig gehad, nu heb ik al bijna en jaar er altijd eentje op.‘

‘Een beetje vreemd is het wel dat een bril die me van mijn hoofdpijnklachten afhelpt, lang niet volledig wordt vergoed, terwijl zo’n tienduizend euro aan onnodige medische kosten voor de zorgverzekeraar geen enkel probleem is.’

Rob Fogteloo

Rob Fogteloo (53) uit Beneden-Leeuwen:

Rob Fogteloo van De Waal Autogroep: “Mijn hele leven al draag ik een bril. Omdat ik dikke en daardoor zware brilglazen heb, ben ik erg kritisch op het montuur en op hoe de bril zit. Ik heb dan ook al veel opticiens bezocht. Mijn buurman attendeerde mij op BOKI. Kiumars Ajdari van BOKI maakte serieus werk van een goede afstelling. Dat is me nog nooit overkomen. Heel professioneel. Een paar maanden later werd ik door BOKI attent gemaakt op een montuur van het merk Flair, afkomstig uit hun nieuwe collectie. Van dit montuur heb ik inmiddels twee brillen gehad. Ik merk niet eens dat ik hem op heb! Ik ben ziels gelukkig. Vanuit mijn functie als directeur van De Waal Autogroep denk ik vanuit service: we zijn pas klaar als de klant tevreden is. Zo gaat Kiumars ook te werk én hij maakt het waar!”

Dirk-Jan Boudewijn

Dirk-Jan Boudewijn uit Kapel-Avezaath: ‘Waarom zou je ver weg gaan, als je dichtbij ook goed
geholpen wordt’

‘Twee jaar geleden heb ik nog een second opinion gevraagd omdat ik nooit aan de 100% zicht kwam.
Nu met de sclerale lenzen en bril van Betuwe Oogkliniek en Instituut uit Echteld wel.’ Aan het woord
is transportondernemer Dirk-Jan Boudewijn (47) uit Kapel-Avezaath. Bij hem werd tien jaar geleden
keratoconus, een uitstulping van het hoornvlies, geconstateerd. ‘Waarom zou je ver weg gaan, als je
dichtbij ook goed geholpen wordt?’

Een uitstulping van het hoornvlies
Tien jaar geleden stapte Boudewijn naar een opticien. Een paar doorverwijzingen later constateerde
een oogarts in Nijmegen keratoconus. De oplossing was harde contactlenzen. ‘Daar viel goed mee te
leven. Weliswaar verloor ik er regelmatig één als ik met mijn ogen knipperde, maar gelukkig hebben
mijn kinderen goede ogen. Zij vonden hem snel weer terug.

Sclerale lenzen
‘Op een gegeven moment was ik de lens echt kwijt. Omdat een oogmeting al even geleden was,
stelde het ziekenhuis voor een nieuwe oogmeting te doen. De nieuwe lenzen waren echter niet goed.
Later stelde een andere oogzorgprofessional van het ziekenhuis dat ik sclerale lenzen nodig had en
werd doorverwezen naar een specialist in Nijmegen. In contact komen met deze specialist was echter
niet makkelijk.

En een bril
‘Via m’n familie kwam Betuwe Oogkliniek en Instituut in het vizier. De telefoon werd direct
opgenomen en ik kon er snel terecht. Na allerlei metingen en tests, constateerde de optometrist dat
ik inderdaad sclerale lenzen nodig had. Tien dagen later had ik ze. Omdat in deze lenzen geen sterke
geslepen kan worden, heb ik nu ook een bril.

De beste oplossing
‘Bij Betuwe Oogkliniek en Instituut gaan ze voor kwaliteit van leven en de beste oplossing voor jou.
Heel prettig. De betrokkenheid is zo groot dat je het 06-nummer meekrijgt, voor het geval dat. Mijn
oog is rustig en ik heb 100% zicht. Ik ben dik tevreden.’

B. Donker

‘Na 20 jaar kan ik zonder hoofdpijn een bril dragen’

‘Een bril dragen zonder hoofdpijn, na één bezoek aan BOKI Oogzorg? Iets wat een oogarts in geen
twintig jaar was gelukt? Ik was er sceptisch over. Maar de oogkliniek maakte haar belofte waar.’
Aan het woord is de heer B. Donker uit Culemborg. Bij BOKI kreeg hij een bril aangemeten die
zowel zijn zichtprobleem als de hoofdpijn oploste. ‘Na twintig jaar kan ik zonder klachten een bril
dragen.’

Onder controle bij een oogarts
‘Rond mijn vijftigste kreeg ik problemen met zien, zowel dichtbij als veraf. Ik was al bij een
oogarts onder controle omdat in mijn familie glaucoom voorkomt. Na diverse onderzoeken kreeg
ik, omdat ik geen varifocale glazen wilde, twee brillen aangemeten,. Ik kon er prima mee zien.
Maar zodra ik één van de twee een poosje op had, kreeg ik enorme hoofdpijn. Alsof er een strakke
band om mijn voorhoofd zat gebonden.

De krant gelezen met een loep
‘Ik had er last van tijdens mijn werk, maar ook thuis en met autorijden. De krant heb ik jaren
gelezen met een loep en aan een boek hoefde ik al helemaal niet te beginnen. Allerlei onderzoeken
en twee second opinions leverden niets op, totdat ik via een huis-aan- huis brochure in contact kwam
met BOKI Oogzorg. Het aanbod voor een netvliesonderzoek met behulp van de Optomap. een
geavanceerd apparaat waarmee zelfs de prilste netvliesafwijkingen te zien zijn, gaf mij nieuwe
hoop.

Elke dag ging het beter
‘Doctor of Optometry Kiumars Ajdari van BOKI Oogzorg heeft in alle rust mijn ogen onderzocht
en geconcludeerd dat ze niet goed samenwerken. Hij beloofde een bril te maken, waarvan ik geen
hoofdpijn kreeg. Maar wel met het stellige advies over te stappen op varifocale glazen. Tijdens de
twee weken van de proefbril, ging het elke dag beter. Na het oogonderzoek voor de definitieve
glazen, heb ik een mooi montuur uitgezocht.

‘Ik heb mijn bril nu ruim vijf maanden. Het duurde weliswaar enige tijd voordat mijn ogen er
helemaal aan gewend waren, nu ben ik er erg blij mee.’

André Jacobs

André Jacobs:”Na 13 jaar van mijn hoofdpijn en de paracetamol af”

André Jacobs: “Na een ongeval heb ik in 1998 een tijdje in het ziekenhuis gelegen. Kort nadat ik uit het ziekenhuis was ontslagen, kwam ik tot de ontdekking dat mijn gezichtsvermogen terugliep en ik slechter kon lezen. Ik had ook voortdurend veel hoofdpijn een weet dit aan hersenletsel. Hiervoor slikte ik veel pijnstillers, ongeveer zes paracetamol per dag. Om mijn ogen te laten testen ben ik bij meerdere opticiens langs geweest. Het resultaat was een leesbril. Veel paracetamol en een bril later werd ik attent gemaakt op BOKI. Ik heb toen, dat was in de zomer van 2011, direct een afspraak gemaakt.
Na een oogonderzoek van wel twee uur was de conclusie van Kiumars Ajdari dat ik een weggezakt oog had. Dit was volgens hem op te lossen met een prisma in mijn brilglazen. Om een lang
verhaal kort te maken: na het onderzoek kreeg ik een bril mee met prismaglazen en was ik na dertien jaar van mijn hoofdpijn en de paracetamol af.
Sinds mijn bezoek aan BOKI ben ik een zeer tevreden man.”

Nicole Jacobs

Nicole Jacobs( 44): “Voor mij zijn multifocale lenzen de ideale oplossing”

Nicole Jacobs: “Tot vorig jaar was ik ervan overtuigd dat ik nog geen leesbril nodig had. Na mijn jaarlijkse lenzencontrole bij BOKI bleek dit echter toch noodzakelijk. Vanwege mijn werk, waarbij ik een veiligheidsbril moet dragen, waren er twee opties: een multifocale bril of multifocale lenzen. Aangezien ik al sinds mijn 16de jaar lenzen draag was de keuze niet moeilijk. Na een uitgebreide meting heb ik nu al weer een jaar het genoegen van multifocale lenzen te genieten. Wat een uitkomst! Voor mij zijn deze lenzen de ideale oplossing. Ik zou nooit meer anders willen en er is niemand die ziet dat ik, ondanks het jaartje ouder, een leesbril draag.”

Nico Zeeman

Nico Zeeman (62) uit IJzendoorn: “Blijkbaar was er dus wel wat aan te doen”

Nico Zeeman van Autobedrijf Van Voorden & Zeeman: “De aanleiding voor mijn eerste bezoek aan BOKI was een vuiltje in mijn oog, dat flink zeer deed. Van anderen had ik al goede resultaatverhalen over de oogkliniek gehoord. Kiumars Ajdari van BOKI haalde me over ook mijn ogen door te meten. Vanwege een verkeerd behandeld luioog in mijn jonge kinderjaren, was één oog erg slecht en zag ik weinig diepte. Ik ben er zo’n vijftig jaar later nog wel eens mee naar het ziekenhuis geweest. Maar daar vertelden ze dat er niets meer aan te doen was. Kiumars zei: ‘Dat gaan wij oppakken.’ Dat is gelukt. Hij nam er alle tijd voor. Blijkbaar was er dus wél wat aan te doen. Ik heb nu een bril voor ver weg en een leesbril voor dichtbij. Binnenkort krijg ik lenzen. Daar verheug ik me op. Als ik dan wat wil lezen, zet ik gewoon mijn leesbril op.”

Mark du Prie

Mark du Prie (77 ): ‘Ik dacht werkelijk dat ik aan één oog blind zou worden, maar wat een opluchting…’

‘Ik dacht werkelijk dat ik aan één oog blind zou worden en niet meer zou kunnen autorijden’, vertelt meneer du Prie uit Rijswijk (gemeente Buren). ‘Ik zag soms dubbel en had beeldvervormingen. Maar wat een opluchting! De oogarts van oogkliniek BOKI heeft dat met een operatie kunnen voorkomen. Ik heb een goede bril aangeschaft en mijn rijbewijs is weer verlengd. Heel belangrijk, omdat ik vanwege werkzaamheden regelmatig op pad ben.’

‘Omdat ik zulke goede ervaringen had met zowel optometrist Kiumars als de oogarts van BOKI, gunde ik mijn echtgenote en dochter ook een uitgebreid preventief oogonderzoek. Mijn vrouw bleek een laserbehandeling nodig te hebben om verder zichtverlies, veroorzaakt door de oogziekte glaucoom, te voorkomen.’

‘Bij mijn dochter werd ook een afwijking geconstateerd. Gelukkig was de oogarts er bij haar op tijd bij en was een ingreep niet nodig. Zij kon het af met een bril. De oogarts zei: “Een ingreep brengt altijd risico’s met zich mee, dus als het niet hoeft, doen we het niet.” ‘Ik ben zeer tevreden met de goede zorgen van BOKI. We laten vanaf nu de gezondheid van onze ogen monitoren via een periodiek oogonderzoek.’

Henny van Wamel

Henny van Wamel (71) uit Echteld: “Binnen no time was alles geregeld voor de operatie”

Henny van Wamel: “Tijdens een controle bij de opticien bleek dat ik aan één oog nog maar voor 40% kon zien. De opticien raadde me aan naar de oogarts te gaan. Daar kon ik echter pas over zes weken terecht. ‘s Avonds had ik het er met mijn man erover. We kwamen op het idee een afspraak te maken bij BOKI in ons eigen dorp. Ik kon er binnen een paar dagen terecht. Even later belde Kiumars Ajdari van BOKI terug en vroeg of diezelfde dag nog langs kon komen. Het zat hem niet lekker. Tijdens het oogonderzoek bleek dat ik een netvliesloslating had. Binnen no time was alles geregeld voor de operatie in Rotterdam. Later hoorde ik dat als ik zes weken gewacht had, ik aan dat oog blind was geweest. Ik ben Kiumars mijn leven lang dankbaar. Hij heeft alles geregeld voor mij. Heel mooi. En, ik kan weer goed zien met dat oog.”

Garip Salmaz

Garip Salmaz (45): ‘Binnen een uur stond ik buiten met een bril en mijn probleem was opgelost’

‘Een paar jaar geleden had ik veel last van vermoeide ogen en een zwaar hoofd’, vertelt Garip Salmaz van Apple specialist MacDemolition uit Ochten. ‘Terwijl ik fysiek echt niet moe was. Kiumars Ajdari van oogkliniek BOKI, toevallig een klant van mij, nodigde me uit voor een oogmeting. Zo gezegd zo gedaan. Binnen een uur stond ik buiten met een bril en mijn probleem was opgelost. Super!’

‘Het continu schakelen tussen in- en uitzoomen tijdens het repareren van i-Pads, i-Phones en Macs, was voor mijn ogen te zwaar geworden. Het is nu eenmaal priegelwerk. Soms zet ik m’n bril wel eens af en vergeet waar ik ‘m heb gelegd. Als ik hem dan weer gevonden heb en opzet, voelt dat net zo lekker als het eerste bakkie koffie van de dag.’

‘Pas geleden brak m’n bril af. Gelukkig kon ik direct bij BOKI terecht. Binnen een half uur had Kiumars een voorlopige bril voor me gemaakt. Ik ga nu ook met m’n zoontje naar BOKI. Voorheen bléven we voor zijn bril heen en weer pendelen tussen de opticien en het ziekenhuis. BOKI heeft alles wat nodig is, onder één dak. Dat scheelt een hoop tijd en energie.’

  • Of neem direct contact op!
    • +31 344 643436

    Of voor spoed gevallen.

    • +31 641-638343